Seriál o létání ultralightem

Létání ve dvou aneb 10 zajímavostí o ultralightech 

Máte letecké touhy? Myslíte si, že jsou nesplnitelné? Nedá se říct, že létat je snadné, ale uvidíte, že v České republice je dostupné. Letuška připravila a přináší ve spolupráci s letcem a cestovatelem Jiřím Prušou desetidílný seriál o létání v ultralightech. S námi se dozvíte, jakým způsobem získat pilotní průkaz, kde si můžete půjčit letadlo a poradíme i nejkrásnější místa v Česku, které patří mezi letci k nejoblíbenějším.

 
Vlevo Brno z výšky, vpravo brněnský Masarykův okruh. Foto: Prusa.org

Co jste možná nevěděli o ultralightech

  1. Češi jsou ultralightovou velmocí. Jsme špičkou ve výrobě letounů. Na území České republiky existuje celkem 170 letišť včetně ploch pro sportovní létající zařízení (SLZ). Z toho je 67 letišť všeobecného letectví a 21 mezinárodních letišť. „Velice zajímavé je, že česká ultralehká letadla (ULL) se dobře prodávají například v USA. Příliš se o tom neví, ale výroba letadel je jedním z našich velkých exportních úspěchů,“ popisuje letec a dobrodruh Jiří Pruša.
  2. 10 000 Čechů ve vzduchu. V současnosti eviduje Letecká amatérská asociace ČR (LAA) přibližně 6 400 členů a registruje 7 900 letadel a 10 000 pilotů. Z tohoto pohledu patří k největším organizacím tohoto druhu v Evropě.
  3. Kanystr benzinu a hurá do oblak. Letadla létají na běžně dostupný Natural 95. Spotřeba se pohybuje mezi 15–20 litry na hodinu letu. Nádrže jsou 50litrové, ale pojmou i 126 litrů benzinu. „Je třeba dodržet limit váhy, takže nádrže nemohou být větší,“ vysvětluje Pruša.
  4. Do letadla spacák, stan, mapy a svačinu. Ultralehké sportovní letadlo nesmí mít vyšší vzletovou hmotnost než 450 kg včetně posádky, paliva a nákladu.
  5. Sport pro dva. Můžete v něm letět sami, nebo s kamarádem či kamarádkou. Jsou maximálně dvoumístná. Důvod je jasný, čtyři lidé by se už nevešli do váhového omezení 450 kg.
  6. Kurzy na malých i větších letištích. Kurz pro piloty dvoumístných letadel patří podle letecké školy Fly For Fun mezi nejdostupnější a nejčastěji absolvované kurzy v českých leteckých školách. 
  7. Fajn sport pro dobrodruhy. S ultralehkým letadlem můžete za jistých okolností přistávat i mimo letiště. „Můžete přistát na necertifikovaném letišti, protože letouny nepodléhají pravidlům ministerstva dopravy, ale tak jednoduché to není, nějakou volnou plochu s dráhou pochopitelně potřebujete,“ říká Jiří Pruša.
  8. 20 hodin výcvik, 40 hodin nad knihou. Pilot ultralehkých letadel ULL(A) musí k získání pilotního průkazu absolvovat nejméně 20 hodin praxe a 40 hodin teorie.
  9. Nechte si drobné na parkování. Za přistání na letišti se většinou platí poplatek.
  10. Za dvě hodiny z Prahy do Brna. Ultralehké letadlo letí rychlostí 100–230 km/hod. Je třeba ale vzít v úvahu, že za ultralighty jsou považovány i doma vyráběné létací stroje, které pohání slabší motor a letí pomaleji.

  
Český Krumlov a Karlštejn z výšky. Foto: Prusa.org

Přečtěte si víc: "Při letu mi stačí jen lahev vody a jedno jablko," vypráví letec Pruša pro Letušku