Boeing 777-200LR – šampion v dálkových letech
Zpráva o nejdelším přímém letu na světě potěší cestující, kteří se potřebují dostat ze Spojených arabských emirátů do Střední Ameriky a cestovat dál – například do Karibiku. Ale velká událost je to i pro fanoušky letectví. Tento letoun drží několik světových NEJ.
Boeing 777 DRŽÍ několik NEJ
Boeing 777 je dvoumotorové dopravní letadlo v letecké hantýrce často označované jako Triple Seven tedy v překladu Trojitá sedma. Firma Boeing uvedla, že model 777 se ukázal být jedním z nejprodávanějších modelů firmy v historii. Boeing 777 je první letadlo navržené výhradně na počítači jako 3D model, je to rovněž první letoun v historii navržený ve spolupráci s leteckými společnostmi a cestujícími.
Jak to vypadá v letadle Boeing 777-200LR
- Boeing 777 je vyráběn ve dvou délkách, varianta 777-200LR (Longer Range) je určena pro ultra dlouhé lety.
- Do letadla Boeing 777-200LR se vejde až 266 cestujících. S posádkou uveze 310 lidí.
- Cestující si mohou koupit letenky do tří tříd. V přední části je 1. třída, kde mohou cestující trávit čas v osmi lóžích, které zajišťují co největší soukromí. V ekonomické třídě je deset sedadel v jedné řadě.
- Letoun slouží pro dálkové lety a patří ke strojům s nejdelším doletem na světě.
- Letoun má prodloužené a zahnuté konce křídel směrem nahoru. Takzvané "winglets" šetří drahé palivo.
- Letoun začal létat v roce 2006, jeho nejbližším konkurentem je Airbus A340-500HGW.
- Boeing stroj pojmenoval Worldliner, aby vyzdvihl jeho schopnost spojit jakákoliv dvě letiště na planetě.
- První Boeing 777-200LR koupily aerololinky Pakistan International Airlines dne 26. února 2006.
- Pracující motor Pratt & Whitney PW4000, pohánějící B777, vtáhne člověka na vzdálenost 3,5 metru.
- V Praze můžeme vidět každý den bratra letounu – Boeing 777-300ER společnosti Emirates, který sem létá z Dubaje.
- Aerolinky Emirates jsou největším provozovatelem letadel Boeing 777 na světě.
Boeing 777-200LR v číslech
- Na Václavské náměstí by se nevešel. Rozpětí letounu je 64,8 metrů. Pro srovnání – Václavské náměstí v Praze měří na šířku 60 metrů.
- Tři kilometry a pak frnk nahoru. Pro úspěšný start je třeba mít ranvej dlouhou minimálně 2 970 metrů. Při doletu potřebuje pilot 1700 metrů, než stroj zastaví.
- Letoun je schopen doletět 17 370 km. Obvod zeměkoule kolem rovníku představuje 40 075 km.
- Do nádrže se vejde 181 283 litrů paliva.
- Čtyři žirafy nad sebou. Výška letounu je 18,6 metrů. Samci žirafy jsou vysocí zhruba 5,5 metrů a museli by stát čtyři nad sebou, aby tento Boeing přehlédli.
- Rychlost 905–950 km/h v nadmořské výšce 10 700 metrů.
První let: Osm pilotů se střídalo při pokusu dlouhém více než 21 tisíc kilometrů
Podle serveru Boeing-estranky.cz je letoun držitelem světového rekordu v nejdelším nonstop letu. 9. listopadu 2005 dokázal uletět 21 602 km. Let z Hong Kongu do Londýna trval 22 hodin 22 minut. Během letu se v kokpitu vystřídalo osm pilotů. Na palubě se tehdy nacházelo 27 pasažérů – několik inženýrů od Boeingu, zástupci firmy General Electric a novináři.
Zajímavosti o dálkových letech
- Už se létalo i 18 a půl hodiny. Od roku 2004 do roku 2013 byla nejdelším pravidelným přímým letem na světě linka společnosti Singapore Airlines. Její Airbus A340-500 létal mezi mezinárodním letištěm Newark Liberty v americkém New Jersey a letištěm Singapur-Changi v Singapuru. Tento let trval 18,5 hodiny a byl již zrušen. Uvedl to server Novinky.cz
- Současný rekord bude překonán o 17 km a několik desítek minut. V současnosti se nejdéle létá ze Sydney do Dallasu – 16 hodin 55 minut. Letět můžete s australskou společností Qantas.
- Pohodlný odlet v 8.05 z Dubaje. Podle ČTK bude linka startovat každý den v 8.05 ráno z Dubaje, zpáteční let pak bude začínat v Panamě v 22.10.