Cyprus Airways zastavily provoz

Cyprus Airways zastavily provoz

Kyperské národní aerolinie Cyprus Airways oznámily v pátek, že v důsledku rozhodnutí Evropské komise (EK) s okamžitou platností zastavují provoz. EK po téměř ročním hloubkovém vyšetřování státní pomoci, kterou Cyprus Airways získaly od státu v letech 2010-13, v pátek rozhodla, že tyto finanční injekce byly v rozporu s pravidly EU o státní podpoře. Pomoc, která činila více než 100 milionů eur, dala společnosti podle Evropské komise výhodu na trhu oproti jejím konkurentům. Podle zjištění EK navíc Cyprus Airways nemají žádnou perspektivu být životaschopnou společností bez pokračujících státních dotací. V návaznosti na tato zjištění EK rozhodla, že aerolinie musí státu vrátit podporu ve výši 65 milionů eur.

Krátce po zveřejnění rozhodnutí Evropské komise vydaly Cyprus Airways prohlášení, že představenstvo společnosti rozhodlo ukončení provozu, zastavení obchodování s akciemi a zahájení dobrovolné likvidace společnosti. Podle místního tisku odeslalo kyperské ministerstvo komunikací a veřejných prací, které také licencuje letecké dopravce, Cyprus Airways dopis o pozastavení osvědčení leteckého provozovatele, protože společnost již není schopna plnit své finanční závazky.

Po 68 letech provozu se tak uzavírá historie barvitá historie Cyprus Airways, letecké společnosti, která zajišťovala spojení Kypru se světem a v minulosti byla přínosem pro ekonomiku Kypru a jeho cestovní ruch. Připomeňme, že společnost byla založena v roce 1947 jako společný podnik tehdejší koloniální vlády s BEA - British European Airways. Provoz společnosti byl zahájen o rok později se třemi letouny Douglas DC-3 na linkách z Nikósie do Athén, Říma, Londýna, Istanbulu, Bejrútu, Káhiry a Haify. Dramaticky do činnosti společnosti zasáhla turecká invaze na Kypru v roce 1974, která vyřadila z provozu hlavní základnu společnosti, mezinárodní letiště v Nicosii. Společnost přišla i o několik svých letadel, některé nich na tomto letišti v zóně OSN reziví do dnešního dne.

Po zprovoznění letiště v Larnace v roce 1975 obnovily Cyprus Airways své lety z tohoto letiště. Od konce 70. let 20. století společnost opět expandovala a dá se říci, že svůj vrchol dosáhla v 80. a 90. letech minulého století. Tehdy Cyprus Airways operovaly s letouny Boeing 707, do flotily byly zavedeny Airbusy A310-300 a aerolinie měla významné postavení na linkách z/na Kypr stejně jako na charterových letech na tento ostrov.

Se vstupem Kypru do EU v roce 2004 začalo postavení Cyprus Airways postupně upadat. Společnost nedokázala čelit dravému nástupu britských nízkonákladových aerolinií, které ji téměř vytěsnily z britského trhu. Cyprus Airways se začaly propadat do černých čísel a začaly i nám známé “optimalizace” a “restrukturalizace” doplňované státní pomocí. Dnešní rozhodnutí EK tak je vyvrcholením problémů, které začaly již v roce 2007.

Zdroj: Airways.cz
 

Kyperské národní aerolinie Cyprus Airways oznámily v pátek, že v důsledku rozhodnutí Evropské komise (EK) s okamžitou platností zastavují provoz. EK po téměř ročním hloubkovém vyšetřování státní pomoci, kterou Cyprus Airways získaly od státu v letech 2010-13, v pátek rozhodla, že tyto finanční injekce byly v rozporu s pravidly EU o státní podpoře.