Cestujeme po světě

Jak se létá nad evropskými ostrovy v ultralightu

Vydáno 9. 2. 2015
Mnoho zajímavých cest má za sebou, další už chystá. Publicista, cestovatel a sportovní letec Jiří Pruša se vrátil z expedice po evropských ostrovech západního Středomoří a Východního Atlantiku. Odletěl 22. dubna 2014 z příbramského letiště, v kabině dvoumístného dolnoplošníku Dynamic WT 9 OK-LEX strávil 53 hodin, na mapě změřil 9 tisíc kilometrů. "Příště si musím dát do levé kapsičky baterku a potřebuji o jednu tužku víc," vypráví v rozhovoru pro Letušku.

"Při letu mi stačí jen jablko", líčí zážitky z expedice s ultralightem letec Pruša

image

Sportovní letec Jiří Pruša. Foto: Prusa.org

Jak dlouho trvaly přípravy vaší cesty? A která fáze byla nejtěžší?

Koncepce se mi rodila v hlavě asi půl roku, přípravy trvaly zhruba tři neděle. Musel jsem nastudovat letecké předpisy v jednotlivých zemích a vyhledat vhodná letiště. Posuzoval jsem dostupnost paliva i předpisovou složitost přistání.

Jak daleko je od myšlenky k expedici? Co všechno člověk potřebuje, aby se od úplného začátečníka proměnil ve zkušeného letce a mohl vyrazit na cestu?

image

Přistání. Foto: Prusa.org 

Létat jsem začal v 15 letech na větroních, což považuji za skvělou průpravu pro motorová letadla. V roce 2002 jsem začal létat na ultra lehkých letadlech a paraglidu. V roce 2007 jsem v USA získal pilotní průkaz soukromého pilota (PPL). Důležité je co nejvíce létat, aby člověk „měl letadlo v ruce“. Pro mezinárodní cesty je nezbytné mluvit dobře anglicky a znát leteckou frazeologii. Taky je asi potřeba mít odvahu, dobré nervy a štěstí.

Jak v letadle řešíte například zásoby jí