Skvělý věrnostní program Letuška.cz. Nechte se odměnit za každý váš nákup. Více informací ZDE.

Před odletem a samotný let, doplňkové služby

Před odletem odpovědí

  • Kontrola dokladů

    • Občanský průkaz
    • Cestovní pas
    • Potřebná víza
  • Kontrola rezervace letenky

    • Na internetových stránkách dopravce
    • Na internetových stránkách letiště
    • Kontrola e-mailů v poště od Letušky či leteckého dopravce
    • Kontrola data a času letu
    • Kontrola případných přestupů
  • Odbavení on-line

    • Šetří čas
    • Šetří finance
    • K dispozici od 24 hodin po několik dní před odletem
    • Většinou možnost si vybrat sedadlo v letadle dle volných kapacit a tarifu
    • Možnost si vybrat sedadlo v letadle
    • Zkracuje potřebnou dobu být na letišti v předstihu
    • Na letišti je možné vyrazit rovnou k odletové bráně
    • V případě odbavovaného zavazadla je potřeba jej u přepážky odevzdat
    • Je nutné počítat s možnou prodlevou při odbavení u přepážky, a přesto se dostavit k odletové bráně včas dle pravidel dopravce
    • Bezpečnostní kontrola je nedílnou součástí a je nutné s ní také počítat
    • Doporučená doba příjezdu na letiště je podle většiny dopravců 2,5 až 3 hodiny před plánovaným odletem
    • V případě, že má let nahlášené zpoždění, platí původní časový limit pro odbavení a uzavření příjmu zavazadel
    • Detailnější popis on-line odbavení najdete zde
  • Odbavení na letišti

    • U přepážky
    • U samoodbavovacího kiosku
    • Je nutné počítat s možnou prodlevou při odbavení u přepážky, a přesto se dostavit k odletové bráně včas dle pravidel dopravce
    • Bezpečnostní kontrola je nedílnou součástí a je nutné s ní také počítat
    • Doporučená doba příjezdu na letiště je podle většiny dopravců 2,5 až 3 hodiny před plánovaným odletem
    • V případě, že má let nahlášené zpoždění, platí původní časový limit pro odbavení a uzavření příjmu zavazadel
  • Potíže při odbavení na letišti – odmítnutí odbavení na letišti

    • Pokud máte potíže s odbavením na přepážce, ujistěte se, že je na vaší straně technicky vše v pořádku (jméno na letence souhlasí s osobním dokladem a máte platnou letenku pro danou destinaci a termín).
    • V případě, že je problém na straně dopravce (např. overbooking, tj. letecká společnost prodala více letenek, než je míst v letadle), je nutné kontaktovat dopravce a řešit přímo na místě s leteckou společností. Bez řešení ze strany dopravce nedoporučujeme odcházet z letiště.
    • Pokud fyzické odbavení na letišti neprovádí přímo letecká společnost, na kterou byla letenka zakoupena, nebo se jedná o tzv. „codeshare“ let (let provozuje jiný přepravce v zastoupení té letecké společnosti, jejíž letenka byla zakoupena), může se jednat o technickou chybu mezi leteckou společností a odbavovacími systémy (codeshare přepravce). V takovém případě doporučujeme trvat na přijetí k přepravě, doložit letenku a případně i „screen“ z „manage my booking“ letecké společnosti, kde je let i zakoupená letenka jasně zobrazena. Odpovědnost za nepřijetí k přepravě je na letecké společnosti. Letuška jako zprostředkovatel následně informujeme o způsobu řešení reklamace a právech cestujících a můžeme pomoci s náhradním spojením, které je cestujícím placeno standardním způsobem dle aktuální nabídky na www.letuska.cz.
  • Palubní vstupenka, také se používá název „boarding pass“

    • Vstup do letadla je umožněn pouze s palubní vstupenkou
    • Vytvořena on-line a vytištěna
    • Vytvořena on-line a uložena v mobilu, tabletu
    • Vytvořena v kiosku na letišti
    • Vytvořena při odbavení u přepážky
  • Zajištění dalších služeb v letadle

    • Zakoupení dalšího zavazadla
    • Detailnější informace o zavazadlech najdete zde.
    • Některé letecké společnosti umožňují výběr konkrétního místa v letadle bez poplatku.
    • Některé letecké společnosti si za výběr konkrétního místa v letadle účtují poplatek.
    • Nejčastější varianty speciální stravy
      • Indian Vegetarian Meal (AVML)
      • Fruit Platter (FPML)
      • Raw Vegetarian Meal (RVML)
      • Vegetarian/Vegan Meal (VGML)
      • Vegetarian Lacto-ovo Meal (VLML)
      • Vegetarian Oriental Meal (VOML)
      • Vegetarian Jain Meal (VJML)
      • Asian Vegetarian Meal /Veg Hindu Meal (AVML)
      • Non-Vegetarian Hindu Meal (HNML)
      • Kosher Meal (KSML)
      • Muslim Meal (MOML)
      • Bland Meal (BLML)
      • Diabetic Meal (DBML)
      • Gluten Friendly / Free Meal (GFML)
      • Low Fat Meal (LFML)
      • Low Salt / Sodium Meal (LSML)
      • Low Calorie Meal (LCML)
      • Low Cholesterol / Fat Meal (LFML)
      • Low-Lactose Meal (NLML)
      • Non-Lactose Meal (NLML)
      • Child Meal (CHML)
      • Baby Meal (BBML)

Jak celý proces probíhá? odpovědí

  • Příjezd na letiště a odbavení

    • Po příjezdu na letiště vyhledejte informační tabule.
    • Podle čísla letu zjistíte, v jaké části letiště a pod jakým číslem se nachází místo vašeho odbavení.
    • Odbavovací přepážky se obvykle otvírají 2-3 hodiny před samotným letem a uzavírají 1 hodinu před plánovaným odletem.
    • Připravte si cestovní doklady a dejte je osobě za přepážkou.
    • Máte-li zavazadlo k odbavení, položte ho na pás k zvážení a odbavení.
    • Vaše zavazadla obdrží visačky s informacemi ohledně letecké společnosti, tranzitní destinace, cílové destinace a celkové hmotnosti.
    • V případě, že zavazadlo nepřekročí povolené váhové a rozměrové limity, nebude-li obsahovat nepovolené předměty, bude odbaveno.
    • Ve většině případů se se svým zavazadlem shledáte až v cílové destinaci.
    • Od pracovníka při odbavení obdržíte palubní vstupenku.
    • V případě odbaveného zavazadla ještě potvrzení, tzv. zavazadlový lístek, o převzetí zavazadla k přepravě.
    • Hned na místě si zkontrolujte, zda informace obsažené na palubní vstupence jsou správné.
    • Ujistěte se, že máte palubní vstupenky na všechny segmenty letu a vaše zavazadlo letí s vámi až do cílové destinace.
  • Pasová kontrola

    • Jakmile odevzdáte zavazadlo, můžete přikročit k pasové kontrole.
    • Ve většině případů na vás čeká úředník za okénkem, který vás vyzve k předložení palubní vstupenky a dokladu totožnosti.
    • V případě, že vlastníte biometrický pas a jste starší 18 let, můžete využít tzv. E-Gate, na letišti v Praze pojmenované jako Easy Go.
    • Doporučujeme sledovat vizuální instrukce, kde a jak přesně vložit pas, aby mohl být naskenován.
    • Po úspěšném absolvování pasové kontroly můžete vyrazit na poslední nákupy před odletem nebo rovnou k odletové bráně.
    • Občas se podívejte na ukazatele, zda je vše tak, jak jste si zjistili po příchodu na letiště.
    • Někdy může dojít ke změně na poslední chvíli, třeba změna odletové brány.
    • Vždy věnujte pozornost hlášení na letišti a informačním obrazovkám.
  • Bezpečnostní kontrola

    • V této fázi budou kontrolovat obsah všech vašich příručních zavazadel a vás samotných.
    • Než projdete skenerem, budete požádáni, abyste sundali kabát, svetr, mikinu, pásek, vysoké boty, veškeré šperky a hodinky, z kapes vyndali všechny kovové předměty, telefon.
    • Všechny tyto věci položte do k tomu předem určeného plastového koše, který položte na pás, aby mohl projít skenerem.
    • Příruční zavazadlo položte na pohyblivý pás.
    • Pokud máte s sebou nějaké tekutiny, kosmetiku, je potřeba vše vyndat a položit odděleně.
    • Seznam povolených předmětů v příručním zavazadle najdete zde.
    • Seznam zakázaných předmětů v příručním zavazadle najdete zde.
    • Pokud máte s sebou notebook nebo tablet, je potřeba je vyndat a položit odděleně.
    • Po průchodu skenerem, je-li nějaké podezření, můžete být vyzváni k detailnější, dotekové, kontrole.
    • V případě, že rentgen našel něco podezřelého, budete požádáni o otevření zavazadla.
    • V některých případech může dojít na stěry z rukou, botou, oblečení, zipů u zavazadla, vrchní či vnitřní části zavazadla.
    • Ve většině případů se jedná o zapomenutou láhev od pití, kterou po upozornění musíte nechat u pracovníka bezpečnostní kontroly.
    • V případě, že je vše v pořádku, můžete si vzít své osobní věci a příruční zavazadlo.
  • Příchod k odletové bráně

    • Ujistěte se, že jste u správné brány pomocí obrazovky, kde je napsáno číslo letu, letecká společnost a cílová destinace.
    • Pohodlně se usaďte a vyčkejte na pokyny k nástupu.
    • Přednostně do letadla ve většině případů nastupují cestující, kteří cestují s dětmi, dále cestující v byznys třídě, v první třídě a cestující, kteří si přednostní nástup do letadla zaplatili.
    • Následně jsou vyzváni všichni ostatní.
    • Připravte si cestovní doklad a palubní vstupenku.
    • Znovu vám bude zkontrolováno příruční zavazadlo, zda splňuje leteckou společností předepsané rozměry a váhové limity.
    • Doporučujeme zkontrolovat předem u letecké společnosti.
    • Nevyhovující zavazadlo vám může být zabaveno a odesláno do cílové destinace spolu s odbavenými zavazadly.
    • V jiném případě může být jeho přeprava zpoplatněna.
    • V některých případech, kdy je třeba letadlo plně obsazeno, můžete být požádáni o odbavení svého příručního zavazadla.
    • Doporučujeme si z něj vyndat to nejdůležitější, co můžete během letu potřebovat.
    • Zavazadlo obdrží cedulku, jakou dostal váš kufr k odbavení.
    • Druhou část cedulky obdržíte jako potvrzení, že zavazadlo cestuje v odbaveném prostoru.
    • Přednostně se takto „odbavují“ zavazadla na kolečkách.
  • Nástup do letadla

    • Nyní si můžete pečlivě uschovat doklad totožnosti a již jen s palubní vstupenkou přistoupit ke vchodu do letadla.
    • Stevardka u vchodu se podívá, kde sedíte, a ukáže vám, kde se vaše místo nachází.
    • Postupujte plynule ke svému místu.
    • Větší příruční zavazadlo musí být uloženo v přihrádce nad vámi.
    • Menší zavazadlo by se mělo vejít do prostoru pod sedadlem před vámi.
    • Zkontrolujte si podle palubní vstupenky, že usedáte na místo, které je na ní uvedeno.
    • Posaďte se a připoutejte se.
    • Všechny své elektronické přístroje uveďte do „letového provozu“, tzv. „Flight mode“.
  • Samotný let

    • Mějte na paměti, že je potřeba dbát pokynů personálu na palubě a kapitána letadla.
    • Pokud svítí signál „připoutejte se“, učiňte tak.
    • Věnujte pozornost instrukcím přímo od stevardek.
    • Věnujte pozornost instruktážnímu videu, bude-li puštěno.
    • Pohybovat se v letadle můžete jen v době, kdy je signalizace „připoutejte se“ vypnutá.

Doplňkové služby na letišti odpovědi

  • Speciální asistence

    • Pokud máte zdravotní potíže a dělá vám problém chůze, je možné si vyžádat asistenci.
    • Na odletu i příletu budete přepraveni na kolečkovém křesle nebo alternativní přepravou.
    • Tato služba je zdarma.
  • Vstup do salonku

    • Vždy si předem ověřte, zda vaše letecká třída umožňuje vstup do letištních salonků.
    • Pokud tomu tak není, ale vy přesto o vstup do salonku stojíte, je možné tuto službu zakoupit.
    • Erste Premier Lounge Praha
      • Terminál 2
      • Tranzitní část
      • Pondělí-neděle: 05:00 – 22:00
      • Erste Premier Lounge je určen cestujícím do zemí v rámci schengenského prostoru z Terminálu 2
      • Cena – 720,- Kč / 1 osoba / 2 hodiny
      • Držitelé prémiových karet Erste Premier mají vstup do salonku zdarma bez doprovodu.
      • O možnosti využití zvýhodněného vstupu do salonku se informujte u leteckého dopravce.
      • Více informací naleznete zde.
    • Mastercard Lounge Praha
      • Terminál 1
      • Tranzitní část
      • Pondělí-neděle: 05:30 – 23:00
      • Mastercard Lounge je určen cestujícím do zemí mimo schengenský prostor z Terminálu 1.
      • Cena – 720,- Kč / 1 osoba / 2 hodiny
      • Držitelé prémiových karet Mastercard Platinum a Mastercard World Elite mají vstup do salonku Mastercard Lounge zdarma, doprovod držitelů těchto karet je zpoplatněn.
      • Držitelé prémiových karet Mastercard World a Gold hradí vstup ve výši 450 Kč, doprovod držitelů těchto karet je zpoplatněn.
      • O možnosti využití zvýhodněného vstupu do salonku se informujte u leteckého dopravce.
      • Více informací naleznete zde.
    • Raiffeisenbank Lounge Praha
      • Terminál 2
      • Veřejná část
      • Pondělí-neděle: 05:00 – 22:00
      • Raiffeisenbank Lounge je určen především pro cestující v rámci schengenského prostoru z Terminálu 2. Při čekání lze však salonek využít i v případě odletu či příletu z Terminálu 1.
      • Cena – 850,- Kč / 1 osoba / 2 hodiny
      • Držitelé prémiových karet Raiffeisenbank mají vstup do salonku zdarma s 1 hostem.
      • O možnosti využití zvýhodněného vstupu do salonku se informujte u leteckého dopravce.
      • Více informací naleznete zde.