Před 90 lety ČSA zahájily provoz

Aktualizováno 6. 4. 2019

Před 90 lety ČSA zahájily provoz

28. října 1923 u příležitosti pátého výročí vzniku Československa byl na letišti ve Kbelích slavnostně zahájen provoz ČSA – Československých státních aerolinií. Takto zachytil událost na svých stránkách následující den deník České slovo: “Potom zahájil pan ministr veřejných prací Ing. A. Srba otevření Československé státní aerolinie z Prahy do Bratislavy. Ve svém projevu naznačil, že na projektu pracováno bylo již od minulého roku a leteckého spojení vzdálenějších míst s centrem vyžaduje geografický útvar naší země a tím přiblížení vzdálenějších krajů hlavnímu městu”. Jak dále uvedl ministr ČSA bude přeprava osob, nákladu a poštovních zásilek nejprve v rámci republiky, později také na mezinárodních tratích.

Ten den se měl uskutečnit také první zahajovací let ČSA. Tomu však zabránila hustá mlha, kdy dohlednost byla menší než 200 metrů. Šéfpilot ČSA Karel Brabenec nakonec krátce po poledni vzlétl s letounem Aero A-14 Brandenburg a provedl alespoň několik okruhů nad letištěm ve Kbelích.

První skutečný zahajovací den se uskutečnil o den později, 29. října 1923. Ve 12:35 odstartoval z kbelského letiště stroj Aero A-14 Brandenburg registrace L-BARC pilotovaný Karlem Brabencem. Na palubě byl jediný cestující, reportér Lidových noviny Václav König a také balík pražských novin a 760 g poštovních zásilek. Pět minut před patnáctou hodinou stroj úspěšně přistál na bratislavském letišti Vajnory. Letoun byl pilotován rotmistrem Josefem Cinibulkem a redaktorem Bežem na palubě.

Zdroj: Airways.cz

28. října 1923 u příležitosti pátého výročí vzniku Československa byl na letišti ve Kbelích slavnostně zahájen provoz ČSA – Československých státních aerolinií. Takto zachytil událost na svých stránkách následující den deník České slovo: “Potom zahájil pan ministr veřejných prací Ing. A. Srba otevření Československé státní aerolinie z Prahy do Bratislavy. Ve svém projevu naznačil, že na projektu pracováno bylo již od minulého roku a leteckého spojení vzdálenějších míst s centrem vyžaduje geografický útvar naší země a tím přiblížení vzdálenějších krajů hlavnímu městu”.