Cestujeme po světě

O své dojmy z pobytu v Turecku se s Letuškou podělila Helena Březinová

Příprava na cestu

Turecko

Základem bylo zklidnit celou rodinu, že je to bezpečné a v pohodě. Pak jsem koupila letenku. Vybrala jsem let z Prahy do Istanbulu a následně do Kayseri s Pegasus Airlines. Zpáteční letenka mě vyšla do 5 000. Poté jsem naplánovala test, protože je nyní povinný pro vstup do Turecka. Toto nařízení bude platit do konce května, jak říkají sami Turci. Při odbavení jsem musela připlatit za doplněk „sportovní vybavení“. Protože cestuji pravidelně, jsem na testy zvyklá, cca jednou do měsíce mě testují. Aktivně jsem se s covidem na cestách zatím nepotkala.

Samotný let

Obsazenost do Istanbulu z dvou třetin, nicméně do Kayseri bylo letadlo úplně plné. Jediné pojištění, které si sebou beru, je to z platební karty. Žádné další připojištění si do Turecka neberu a země žádné nadstandardní pojištění nevyžaduje. Let proběhl úplně v pohodě. Během letu neustále někdo připomíná, jak se chovat. Například, že když chcete něco jíst a máte vedle sebe obsazené sedadlo, které není z vaší domácnosti, tak se máte střídat se sundáváním roušky. Na letišti v Istanbulu byla většina obchodů otevřená. Test pro cestu zpět v Turecku vychází na 25 euro.

Kayseri

Turecko

Od pátku osmi večer do pondělí pět ráno je tvrdý lockdownu pro Turky. Já jako turistka mohla všude. Vzala jsem si taxi z letiště. Přijela jsem na hotel a šla se projít po městě. Večerka v devět večer pro místní mi nijak nevadí. Noční život nevyhledávám, stačí mi obchod, kde si koupím základní potraviny, případně výdejní okénko restaurace. Velká část volnočasových aktivit je pro místní zapovězená. Je potřeba mít speciální povolení a „důkaz“, že jste turista.

Erciyes Dagi

Se skialpinismem jsem začala teprve nedávno. Chodit nahoru do kopců již zvládám, sjíždět je dolů je zatím velký problém. Občas mám pocit, že to nezvládnu, proto jsem ráda, když to vystoupám dvakrát po sobě. Druhý den pak musím odpočívat, jsem totiž úplně hotová.

Aladaglar

Turecko

Každopádně mě to velmi baví. Ta pohoda, ten klid, to ticho. Letos bylo počasí nevypočitatelné, podloží bylo nevyzpytatelné. Neriskuji.

Kappadokie

Když už toho lyžování bylo moc, vyrazili jsme na pár dní na trek do skalních měst. Hned bylo o poznání lepší počasí a vyšší teploty.

Ihlara údolí

Turecko

Když jsem byla na pochodu v údolí Ihlara, zjistila jsem, že došlo ke změně pro návrat zpět do vlasti a musela jsem na poslední chvíli řešit testy. Hledala jsem nemocnice, kde mi ho udělají.

Celkový dojem

Kdyby zde nebyl celý ten chaos s každým novým opatřením, pravidla pro vycestování se neměnila během cesty, tak by se mi to snášelo mnohem lépe. Když už se totiž připravím na pravidla před odletem a pro návrat, je náročné v průběhu pobytu v cizí zemi zjišťovat, jak je splnit. Důležité je přestat bojovat se strachem z cestování. Naopak je potřeba načerpat svobodu, která se mi nabízí. Příroda je magická, léčivá a stojí za to.