Cestujeme po světě

O své dojmy z pobytu v Ománu se s Letuškou podělila Helena Kolínská

Proč Omán

Omán

Střední východ je i dnes mnoha lidmi vnímán jako oblast opředená tajemstvími, kterou známe jen z pohádek a vyprávění. Míst k navštívení je zde nespočet, my jsme rozhodli pro Omán, a to i přesto (nebo právě proto), že tato destinace zatím není v Česku příliš známá. Podařilo se nám sehnat letenky za příznivé ceny od společnosti SalamAir, která provozuje přímé spojení mezi Prahou a městy Maskat a Salála.

Po příletu

Hned při příletu z chladné Prahy do slunného Maskatu jsme odhodili bundy, které tu opravdu potřebovat nebudete, teploty se totiž celý rok pohybují kolem 30 stupňů. Jelikož jsme přistáli s východem slunce, naše první kroky vedly do majestátní Mešity sultána Kábúse, kde jsme byli prvními ranními návštěvníky. Mešita je právem označována jako jedna z nejkrásnějších staveb současné islámské architektury, vstupné je navíc zcela zdarma. V centru Maskatu jsme se prošli i kolem dalších zajímavých míst jako je Státní opera, Palác al-Alam sultána Kábúse nebo tradiční tržnice Mutrah Souq, kde lze koupit místní potraviny, oděvy nebo parfémy. Pro přespání jsme zvolili plážový hotel Crown Plaza Muscat.

Cestou na ubytování

Omán

V Ománu jsme chtěli kromě historických měst poznat také zdejší přírodu, a tak jsme se druhý den vydali dle doporučené trasy na jih od Maskatu. Cestu nám občas zkřížili velbloudi procházející se po silnici, což nám ale vůbec nevadilo. První zastávkou byl vápencový kráter Bimmah Sinkhole, na jehož dně je možné se koupat. Dále jsme pokračovali k Wadi Shab – křišťálovým jezírkům mezi skalními útesy, po kterých se můžete projet loďkou, nebo i plavat. Na večer jsme zakotvili v poklidném Turtle Beach Resort v Ras al Hadd, což je nejvýchodnější bod nejen Ománu, ale i celého Arabského poloostrova. Jde tak o první místo, kde nad Arabským poloostrovem vychází slunce.

Pláže a želvy

Následující den jsme si užívali překrásných dlouhých pláží a průzračného tyrkysového moře, které jsme měli téměř pro sebe. Těžko si lze představit lepší místo pro odpočinek a načerpání sil. Odpoledne jsme vyrazili na krátkou projížďku lodí do míst, kde můžete spatřit plavat želvy nebo třeba delfíny – na ty jsme sice štěstí neměli, ale vy ho třeba mít budete. J Jeden z nejkrásnějších zážitků celé cesty však přišel večer, kdy jsme se se zkušeným průvodcem vydali po stopách mořských želv, které v noci na pláži kladou vejce. Želvy se nesmí vyplašit, takže při jejich pozorování se nám doslova tajil dech.

Oáza v poušti

Omán

Další den jsme pokračovali v cestě a zamířili jsme k údolí Wadi Bani Khalid, jednomu z nejkrásnějších vádí v Ománu, kde se poušť setkává s tropickou oázou. Naše další kroky vedly do pouště Wahiba, kde se nám naskytnul úchvatný pohled na zářivé písečné duny. Neodolali jsme a vyzkoušeli takzvaný dune bashing, kdy jsme se nechali po vrcholcích dun svézt speciálně upraveným vozem. Cestou z pouště jsme krátce navštívili i beduínskou rodinu. Ti odvážnější mohou v poušti stanovat, my jsme však pokračovali do města Nazvá a ubytovali se v Intercity Hotel Nizwa.

Nazvá

Následující den jsme brouzdali historickými uličkami bývalého hlavního města Nazvá. Nemohli jsme vynechat návštěvu tradiční tržnice Nizwa Souq, která vás svou kouzelnou atmosférou a ručně zdobenou keramikou přenese o stovky let zpět. Vydali jsme se také do nedalekého městečka Bahla a prohlédli si středověký hrad Jabrin postavený tehdejším Imámem. Hrad opředený minulostí navíc sloužil jako jedna z prvních škol v Ománu. Místní průvodci byli skuteční nadšenci, a vyprávění o zdejší historii tak nadchne i ty z vás, kteří podobné aktivity běžně nevyhledáváte.

Maskat a parfémy

Omán

Na závěr našeho putování jsme zamířili zpátky do Maskatu, abychom si dopřáli ubytování a relax v luxusním hotelu Kempinski. Před cestou domů jsme se ještě nechali zlákat krátkou návštěvou továrny a prodejny tradičních ománských parfémů Amouage. Jde o jedny z nejkvalitnějších, ale také nejdražších parfémů na světě.

Celkový dojem

Omán nás rozhodně nezklamal, právě naopak. Země vás uchvátí zelenými oázami, písečnými dunami, i pohořími, jež se tyčí nad průzračnými vodami Ománského zálivu a Arabského moře. Tisíce let historie a tradic na vás doslova dýchají na každém kroku, kde vás bude provázet vůně koření, kadidla a parfémů. Jde o jednu z nejbezpečnějších zemí vůbec, místní obyvatelé jsou navíc velmi přívětiví, často vás přivítají místní kávou s příchutí kardamomu, tradičním čajem karak a sladkými pokrmy halva, smaženými kuličkami lokhemat nebo datlemi. Omán je zkrátka zemí, kterou stojí za to zažít.