Cestujeme po světě

Trápí vás jet lag? 7 tipů, jak se vypořádat s časovým posunem

Aktualizováno 3. 4. 2019 | Humpalova Jolana
image

 

Jet leg je cestovatelský strašák, kterého není radno podceňovat. Směrem na Západ se dá překonat snadněji, směrem na Východ zase hůře - ne nadarmo se říká west is best, east is a beast, tedy zhruba Západ je v pohodě, Východ už tolik ne. Není nic horšího, než když koupíte v akci super levné letenky do Asie, a nakonec půlku výletu strávíte v hotelovém pokoji s cestovní maskou na spaní na očích. Co jet lag způsobuje, proč záleží na směru, jakým cestujete a jak časovým posunem bojovat? 

CO ZPŮSOBUJE JET LAG?

Příčina nepříjemných stavů po dlouhém letu je vlastně jednoduchá. Lidské tělo je, jak známo, nastavené dělat během 24 hodin spoustu činností - mimo jiné i spát a jíst. Protože se tyto potřeby dostavují v určitých intervalech, časový posun jejich pravidelnost rozhodí. Kromě masivní únavy se mohou dostavit i trávicí potíže, ztráta chuti k jídlu a problémy s pamětí i koncentrací. Ačkoliv zní tento výčet bezútěšně, nezoufejte. Každý člověk je jiný, někdo se tedy na chvíli po dlouhé cestě “sesype”, ale druhému bude stačit dlouhý spánek a bude jako rybička. Některé studie tvrdí, že každou překonanou časovou zónu tělo zpracovává jeden den. Tudíž z letu do Asie se - čistě hypoteticky - můžete sbírat i týden. 

JAK JET LAGU Z VELKÉ ČÁSTI PŘEDEJÍT?

  • DOPŘEJTE SI PŘED ODLETEM KVALITNÍ SPÁNEK

Určitě se už i vám stalo, že jste se před odletem moc nevyspali. Ať už to bylo nervozitou, okolnostmi, nebo jste si řekli, že se schválně unavíte a cesta pak rychleji uteče. Ať tak, nebo tak - velká chyba. Zásah do každodenní rutiny dopady časového posunu na vaše tělo ještě prohloubí, proto si před odletem dopřejte pěkných osm hodin spánku - je pak pravděpodobnější, že se s jet lagem rychleji srovnáte. Je-li to možné, vždy volte přílet ve dne. Na denním světle pro vás bude přirozenější se aklimatizovat a i přes únavu vyrazit ven a objevovat nová místa.

  • VYHNĚTE SE I BARU

Pro některé cestovatele je předodletový drink nebo pivo tradice, takový rituál, jímž zahájí svůj výlet. Ačkoli je to pěkné, alkohol způsobuje únavu a dehydrataci, což v těle logicky nevytváří nejideálnější prostředí pro boj s jet lagem. 

  • ZKUSTE SI DÁT MEZIZASTÁVKU

Pokud víte, že vám časový posun skutečně nedělá dobře, zkuste si let naplánovat tak, abyste do cílové destinace letěli s mezizastávkou někde na půli cesty. Na daném místě si dejte odpočinkový den nebo dva - snadněji adaptujete se pak na konečný časový posun.  

  • ZAPOMEŇTE NA PRÁŠKY NA SPANÍ

Spoléhat se na prášky na spaní během dálkových letů není zrovna dobrý nápad. Nejen že vám nepomůže jet lag překonat, navíc budete po přistání pořádně malátní. Pokud potřebujete spát, není nad přirozenou cestu - vezměte si do letadla třeba bylinkový čaj podporující spánek, horká voda je v letadle zdarma

  • ROZLUČTE SE S KÁVOU

Vlastně se vyhněte kofeinovým nápojům obecně. Po jejich požití se zhorší vaše schopnost usnout a prodlouží se doba, kterou potřebujete pro překonání časového posunu. Tělo funguje nejlépe, když je dostatečně hydratované, svědomité pití vody je proto mnohem lepší volba

  • HÝBEJTE SE

Čas od času se projděte po palubě letadla a trochu si zacvičte. Rozproudí se vám krev, což je dobrá prevence hluboké žilní trombózy, a také se postavíte jednomu z nejčastějších efektů jet lagu, zpomalené cirkulaci krve. 

  • NASTAVTE SI HODINKY NA SPRÁVNÝ ČAS

Hned, co se v letadle usadíte, si přenastavte čas na svém telefonu nebo hodinkách na časové pásmo, které máte v plánu navštívit. Váš mozek se tak snadno vyrovná se změnou, která ho čeká. Ale pozor: nebuďte přehnaně aktivní a nedělejte to dopředu. Nechcete přece zmeškat svůj let a v rukávu mít jen tuhle směšnou výmluvu. 

Redakční kredit: zkruger / Shutterstock.com, Nick_Nick / Shutterstock.com​