Tipy Letušky

Projeďte si exotické státy Goa, Kérala a Karnátaka. Třeba na kole

Aktualizováno 3. 4. 2019
Indie není jen Dillí a Tádž Mahal. Doporučujeme navštívit i méně známé indické státy – Kéralu, Goa a Karnátaku na jihozápadě Indie. Cestujte netradičně: můžete jet na raftu, plavit se na hausbótu nebo přírodu i venkov prozkoumat na kole.

Projeďte si exotický jihozápad Indie. Třeba na kole

image

České a moravské cesty a kopce už jste na kole projeli a pátráte po něčem exotičtějším? Zapište si do svého osobního plánu: cyklojízda mezi rýžovými poli v jihozápadní Indii. Je to oblast, která stojí stranou zájmu většiny turistů, kteří do Indie míří. V indických státech Goa, Karnátaka nebo Kérala můžete díky pohodlné jízdě ve zvlněném terénu nahlédnout do života obyčejných lidí na indickém venkově, vydat se do přírodních rezervací, vjet do pralesa, seznámit se s tradicemi a zažít nezvykle kořeněné chutě místní – převážně vegetariánské – kuchyně.   

Jak se dostat na jihozápad Indie

 
  • Let z Evropy do Indie. Itinerář by mohl vypadat takto: pořiďte si letenky do Bengalúru a ocitnete se ve třetím největším indickém městě – v metropoli státu Karnátaka. 
  • Let z Indie do Evropy. Pro cestu zpět doporučujeme velmi zajímavé město Kóčin na Malabárském pobřeží ve státě Kérala. Podívejte se na cenu letenky z Kóčinu 

Jak a proč v Indii sednout na kolo a jet

image
 
  • Pokud jedete do Indie – a vůbec do Asie – poprvé, přečtěte si naše rady ZDE   
  • Ničemu, co na cestě uvidíte, se moc nedivte a nehodnoťte to středoevropskýma očima. Indie je specifická, někdy šokující, pestrá, hlučná, depresivní, exotická, chudá i bohatá. Nikdy není nudná. Užijete si prach i kravál, ale bude to velký zážitek.   
  • V indických městech je na silnici obrovský provoz a mumraj, na kole se s trochou šikovnosti budete rychleji pohybovat v dopravní zácpě. A nebudete žádnými exoty. Jízdní kolo vlastní zhruba polovina indických domácností
  • Nečekejte ale žádné speciální pruhy pro cyklisty ani přívětivé podmínky, jak je známe ze západních metropolí. Lidé na bicyklu patří v Indii ke střední nebo chudé společenské vrstvě. Řidiči aut ani náklaďáků téměř nepoužívají blinkry, zato všichni troubí. 
  • Pokud plánujete velké sportovní výkony, jeďte za cyklistikou raději do jiné země. Indie je svérázná. Budete žasnout, objevovat, sledovat okolí. V Indii se na kole snadněji přiblížíte k místu, které vás zajímá, protože autobus může jet dnes nebo zítra či pozítří. Kolo je dobrý prostředek, ale nepojedete rychle. Rychlost vaší jízdy totiž ovlivňují pestré zážitky, jiná kvalita cest, všudypřítomný prach a velký provoz.  
  • Pravidla silničního provozu jsou v Indii spíše teoretická, vítězí všeobecný chaos. Přísně se ale dodržuje hierarchie: na prvním místě jsou kamiony, pak osobní automobily. A cyklista je až na konci priorit. Zkrátka nečekejte, že vám někdo dá přednost. Hůř už je na tom jen chodec a krávy.    
  • Kolo si můžete půjčit, i v menších městech fungují půjčovny kol.
  • Pokud chcete v Indii strávit delší dobu a vidět víc, kolo si raději kupte. Budete nezávislí a můžete procestovat větší oblast. Kolo můžete koupit i na trhu, je to levný nákup. Prostudovali jsme zkušenosti jiných cestovatelů a nové kolo se dá koupit do částky 1000 korun. Očekává se, že budete smlouvat. Před odletem z Indie můžete kolo zase prodat. 
  • Velký problém není ani se sháněním náhradních dílů nebo opravou porouchaného bicyklu. Jízdních kol se v Indii ročně prodá až 12 milionů. Výhodu budete mít, pokud si koupíte indické kolo, snadněji najdete někoho, kdo vám pomůže s opravou.
  • V Indii se anglicky domluvíte ve městech nebo turistických oblastech. Převážná většina Indů ale anglicky nemluví.   
  • Pokud máte s sebou velký batoh (což nedoporučujeme, raději cestujte jen s nejnutnějším vybavením, všechno se v Indii dá levně koupit), kupte si i bytelný nosič.
  • Kolo s vámi může cestovat i vlakem. Vlak je v Indii velmi využívaný dopravní prostředek.  
  • Pokud chcete přepravit vlastní kolo letecky, pravděpodobně zaplatíte poplatek za zavazadlo navíc. Například u ČSA je jízdní kolo zabalené v ochranném obalu považováno za 1 kus zavazadla; kolo musí být částečně rozmontováno (s řídítky otočenými do podélné osy a s odmontovanými pedály).
  • Na venkově a ve vyšších nadmořských výškách počítejte s tím, že povrch na silnici má svá ideální léta za sebou. Budete se brodit ve vodě, překonávat výmoly a drncat. Ale pokud se přizpůsobíte, náramně si jízdu Indií užijete. 

Tři roční období v Indii: zima, léto a období dešťů

image
 

Počasí v Indii je velmi rozdílné a záleží na tom, kam jedete. Zda na server země pod Himálaj, do suchého vnitrozemí či k jižnímu pobřeží. Velkou část roku převládá na mnoha místech extrémně horké počasí. V Indii se rozlišují tři roční období: léto, období dešťů a zima. Hlavní turistická sezona je od listopadu do března, to se dá říct, že je přívětivé počasí v celé Indii. Na jih Indie je ideální jet v období od začátku prosince do května.  

  • Zimní teploty obyčejně neklesají pod 12 °C. 
  • Letní teploty zůstávají na maximální hranici 38 °C. Letní vedra zmírňují časté bouřky a větrné bouře. Většinou se déšť objevuje pozdě odpoledne, večer nebo v noci. 
  • Období dešťů začíná v polovině dubna. Nejvlhčími měsíci jsou srpen, září a říjen.
 

Kdy jet do Indie


Indický stát
Doporučované měsíce
Goa
od října do června
Karnátaka
od října do dubna
Kérala
od prosince do června

Do jižní Indie s Letuškou  

Zvládnete za den ujet na kole 20 – 40 kilometrů a rádi se touláte přírodou ve vzdálených destinacích? Jste běžně fyzicky zdatní a cyklistika je váš koníček? Projeďte tedy oblast, kterou málokdo zná, a vydejte se s Letuškou na zážitkovou dovolenou do méně známé jižní Indie. Více informací je ZDE Na kole snadno projedete úzkou cestou přes rýžová pole a dostanete se do nepřístupných míst, kam džíp vjede jen stěží. Pohodových 220 kilometrů po jižní Indii se dá na kole ujet za 10 dní.