Cestujeme po světě

Jak se vlastně uklízí sníh z ranveje na letišti v Praze?

Aktualizováno 3. 4. 2019
Kdo odklízí sníh na letišti, a jak dlouho to trvá? Solí se ranvej? Co se dělá s odhrnutým sněhem? Na to všechno jsme se ptali na Letišti Václava Havla Praha.

"Pilotům letadel posíláme speciální zprávu o sněhu na dráze přímo do kabiny"

"Sníh z přistávací dráhy jsme schopni uklidit do 30 minut," říká v rozhovoru pro server Letuska.cz tisková mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková. 

Jak se uklízí plocha ranveje na letišti v Praze od sněhu a náledí?

Dráhy a ostatní plochy na letišti se zbavují sněhu, ledu, či námrazy, aby letadla mohla zabrzdit. Existují dva různé odmrazovací procesy – Deicing a Antiicing. Deicing je proces odmrazení ve smyslu zbavení sněhu, ledu či námrazy, Antiicing je de-facto preventivní postřik.

A uklízejí stroje, nebo lidé? 

Úklid sněhu a rozbředlého sněhu se provádí mechanicky – tzv. zametači-odfukovači, což jsou kompaktní stroje vybavené sněhovým pluhem, rotačním koštětem a odfukovacím zařízením, které plochu umí dokonale očistit. Led a námraza na plochách se řeší postřikem, resp. posypem speciálními odmrazovacími látkami, většinou na bázi octanů nebo mravenčanů. Tyto odmrazovací látky se používají i pro Antiicing – preventivní postřik plochy, zejména dráhy. 

Jak dokážete vyhodnotit, jestli je sněhu a ledu málo, nebo moc? Někdo se jde podívat?

Pro stanovení přesných hodnot, tzv. koeficientů tření na dráhách a ostatních plochách letiště, se používá speciální měřící vozidlo – takzvaný SURFACE FRICTION TESTER a výsledky měření z tohoto vozidla jsou spolu s dalšími potřebnými informacemi o stavu ploch a meteorologických podmínkách na letišti předávány posádkám letadel speciální zprávou, která se nazývá SNOWTAM. Po zadání těchto informací do palubních počítačů letadel jsou přistání i vzlety na letišti i v zimních podmínkách naprosto bezpečné.

Jak dlouho úklid sněhu trvá?

Kolona zametačů-odfukovačů, která je při větším množství sněhu doplněna sněhovými frézami pro odhoz sněhových valů vznikajících při pojezdu kolony, čistí dráhu v celé šíři a v celé délce asi 30 minut. Po mechanickém úklidu sněhu se většinou – s ohledem na předpověď počasí – ještě dráha ošetřuje preventivně chemickým odmrazovacím prostředkem. Aby dráha zůstala co nejdéle použitelná pro provoz letadel.

Máte nějakého specialistu, který počasí v Praze sleduje?

Máme k dispozici veškeré předpovědi počasí přímo z Českého hydrometeorologického ústavu. K tomu jsou naši vlastní provozní zaměstnanci na dispečinku provozu ploch vybaveni nejmodernější technikou, jako jsou radarová data, systém včasného varování před vznikem námrazy na dráhách letiště, speciálními měřícími vozidly na měření koeficientů tření a dalších meteorologických údajů a podobně.

Probíhají tyto práce i při běžném provozu letiště?

Samozřejmě.

Vzpomínáte si v souvislosti se sněhovou kalamitou na nějakou opravdu složitou situaci?

Všichni máme v paměti  události z ledna 2007, kdy bylo díky sněhové kalamitě pražské letiště uzavřeno na téměř 30 hodin. Extrémní spad sněhu během 36 hodin byl způsoben velmi pomalým postupem hluboké tlakové níže z alpské oblasti přes Moravu nad Polsko, která se vyznačuje velmi pomalým postupem a vydatnou srážkovou činností. Tehdy na pražském letišti nasněžilo 46 centimetrů sněhu. To byla ale statisticky výjimečná situace.

Kam musí odletět letadla, která v případě špatného počasí nemohou v Praze přistát?

V extrémních a zcela výjimečných situacích, kdy letadla nemohou z jakýchkoli důvodů přistát v Praze, letí na takzvané záložní letiště. Záložní letiště je vždy uvedeno v letovém plánu každého letu a každé letadlo má dostatek paliva pro let na toto záložní letiště, a také dostatek další rezervy paliva na případná vyčkávání letadla před přistáním (například pokud se dráha zrovna uklízí) ve své standardní destinaci, resp. na záložním letišti.
 
Použité foto: Letiště Praha